Skolhunden hjälper i världens bästa skola

Skolhunden Bamse

Bamse är ett socialt stöd för elever med hög skolfrånvaro. Maria Hofman-Bergholm berättar hur hon och skolhunden Bamse jobbar med hemmakämpare.

Den finländska skolan har länge haft ett gott rykte internationellt sett. Ibland har den kallats världens bästa skola. Visst gör vi många bra saker i skolan här i Finland, men även här ökar problemen med problematisk skolfrånvaro. Enligt lagen om grundläggande undervisning är det utbildningsanordnaren som ska förebygga frånvaro och ingripa vid för hög frånvaro. Samtidigt är det också vårdnadshavarnas skyldighet att se till att den läropliktiga fullgör läroplikten, enligt läropliktslagen. Och kanske är det här problemen med vem som har ansvar för att få en hemmasittande elev tillbaka till skolan börjar?

Som utbildat skolhundsteam har jag, Maria Hofman-Bergholm, och min skolhund Bamse nu jobbat ett läsår med elever som blivit hemma från skolan. Vår erfarenhet är att skolorna försökt på olika sätt att få eleverna tillbaka till skolan, men problemen är ofta mycket olika från elev till elev. Det gör det svårt för skolorna att veta vilka insatser de ska erbjuda. Föräldrarna till eleverna vet ofta inte heller hur de ska hantera problemet. Till exempel vill skolpersonalen gärna hålla skolmöten på skolan, vilket gör att det oftast blir tvärt stopp för eleven. Ibland skapar det också problem i kommunikationen mellan hemmet och skolan.

Bamse lockar ut barnet

När man kommer in som en utomstående person vid en sådan situation, och dessutom medför en glad och livlig labrador, är det nästan omöjligt för den hemmavarande eleven att motstå erbjudandet att få umgås med skolhunden en stund. Vi börjar ofta med att lirka ut eleven genom ytterdörren. Ibland har vi också börjat våra träffar inomhus, men oftast slappnar eleven av i hundens närvaro och går småningom med på att följa med ut i friska luften.

När vi har etablerat kontakt med eleven, och diskuterat med föräldrarna och försökt ringa in vad problemet är, så sätter vi (skolhundsteamet) oss ned med eleven och gör upp en plan för våra träffar. Vi jobbar fram planen tillsammans, så att eleven känner att hen får vara med och styra vilka mål vi sätter upp och hur vi ska nå målen. Sedan visar vi planen för föräldrarna. Som skolhundsteam blir vi ofta en kommunikationskanal mellan skolan, föräldrarna och eleven.

Självkänsla, rutiner och studieteknik byggs upp

Med hjälp av Bamse och våra arbetsredskap (tärningar, lyckohjul, diskussionskort m.m.) jobbar vi mycket med självkänsla, självförtroende och diskuterar bland annat hur man hanterar ångest. Med en del elever går vi igenom studieteknik, medan vi med andra jobbar mera med den sociala interaktionen. Allt beror på elevens behov. Vi jobbar också mycket med att diskutera dagliga rutiner (mat, vila, motion) för att eleven ska ha en fungerande vardag och en rytm som gör det möjligt att närma sig skolan igen när man känner sig redo för detta.

Det har visat sig att skolhunden fungerar som en form av socialt stöd för elever med hög frånvaro. Goda relationer skapas genom anknytning till hunden. Att närma sig skolan tillsammans med ett skolhundsteam som eleven har utvecklat ett förtroende för och en god relation till, gör det åtminstone i en del fall lite lättare att ta steget tillbaka till skolan.

Fakta om oss

Maria Hofman-Bergholm, utbildad allmän pedagog och pedagogie licentiat i miljöpedagogik. Forskare vid Yrkeshögskolan Centria. Utbildad hundförare vid Finska terapihundskolan, social tjänstehund och skolhundsteam. Egenföretagare.

Hunden Bamse, 7-årig labrador utbildad social tjänstehund och skolhund vid Finska terapihundskolan.